18 lutego 2021

Cierpliwości nam trzeba...

Ostatnio czytam książki związane z tematem w jaki sposób uczymy się matematyki i dlaczego tak wiele osób ma z nią problem. Mnóstwo informacji oraz inspiracji do zajęć z dziećmi znalazłam w książce „Gen liczby”. W najbliższym czasie, pewnie niejednokrotnie, podzielę się z Wami ważnymi dla mnie cytatami. Dziś poruszyło mnie zdanie: „Dziecko nie będzie pracowało samodzielnie przy niecierpliwym dorosłym. Wtedy przede wszystkim próbuje znaleźć odpowiedź, która zadowoli ciebie. Nie myśli, a raczej przypomina sobie, jaka powinna być odpowiedź na pytanie”. A przecież w matematyce głównie o naukę myślenia właśnie chodzi…

Jak często, np. grając w planszówki ze swoim małym dzieckiem, zdarza nam się policzyć za niego? Niecierpliwie podpowiedzieć, czy samemu podać odpowiedź, żeby tylko szybciej uzyskać wynik?

Zapominamy, że z samodzielnością w uczeniu się powiązane jest ryzyko popełniania błędów. Często oczekujemy, że odpowiedź od razu będzie prawidłowa.

Kiedy zbyt szybko podajemy gotowe odpowiedzi, czy strategie na liczenie, kiedy dziecko czuje naszą niecierpliwość, owszem znajdzie często prawidłową odpowiedź, która zadowoli dorosłego, ale zamiast myśleć, zrozumieć, będzie się starało zapamiętać gotowe odpowiedzi.

Co możemy zrobić lepiej?:

  • Ćwiczmy cierpliwość, zarówno wtedy, kiedy dziecko długo liczy kropki na kostce, jak i wtedy, kiedy długo dodaje używając palców, kiedy czekamy na odpowiedź - nawet na proste pytanie.
  • Pomagajmy, wspierajmy, pokazujmy, naprowadzajmy, ale nie pokazujmy od razu prawidłowego rozwiązania, kiedy dziecko uczy się nowego zagadnienia.
  • Pozwólmy mu działać i obserwować skutki swoich działań oraz nazywajmy to co dziecko robi.
  • Zadawajmy pytania umiejętnie i z umiarem, ale pamiętajmy, że od odpowiedzi ważniejszy jest proces dochodzenia do niej. Pytajmy: Dlaczego tak myślisz? Czy to dobra odpowiedź? Sprawdź, czy się zgadza.

 

Matematyka to nie jest szereg niepowiązanych ze sobą wzorów, które trzeba recytować na pamięć, na żądanie. Matematyka to sieć wzajemnie powiązanych ze sobą pojęć, wzorów i relacji. Jeżeli dziecko zrozumie te relacje, to uczenie się matematyki staje się dla niego łatwe i przyjemne. Jednak trzeba mieć na uwadze, że zrozumienie pojęcia może trwać znacznie dłużej, niż nauczenie się go na pamięć.

My rodzice mamy ogromny wpływ na to jak nasze dziecko będzie sobie w przyszłości radziło z naukami ścisłymi. I nie są to trudne i skomplikowane, czy czasochłonne działania. Skorzystajmy z tych możliwości. Bądźmy cierpliwi. 😊

 

#jakmaledzieciuczasiematematyki #jakuczycdziecimatematyki #genliczby 

Powrót

 

kontakt@gimnastyka-umyslu.pl

tel: 737 983 610

Najnowsze wpisy

08 września 2023
08 sierpnia 2023
06 września 2022

GIMNASTYKA UMYSŁU 

Aleksandra Szawejko

 

tel. 737 983 610

kontakt@gimnastyka-umyslu.pl