Ostatnio czytam książki związane z tematem w jaki sposób uczymy się matematyki i dlaczego tak wiele osób ma z nią problem. Mnóstwo informacji oraz inspiracji do zajęć z dziećmi znalazłam w książce „Gen liczby”. W najbliższym czasie, pewnie niejednokrotnie, podzielę się z Wami ważnymi dla mnie cytatami. Dziś poruszyło mnie zdanie: „Dziecko nie będzie pracowało samodzielnie przy niecierpliwym dorosłym. Wtedy przede wszystkim próbuje znaleźć odpowiedź, która zadowoli ciebie. Nie myśli, a raczej przypomina sobie, jaka powinna być odpowiedź na pytanie”. A przecież w matematyce głównie o naukę myślenia właśnie chodzi…
Jak często, np. grając w planszówki ze swoim małym dzieckiem, zdarza nam się policzyć za niego? Niecierpliwie podpowiedzieć, czy samemu podać odpowiedź, żeby tylko szybciej uzyskać wynik?
Zapominamy, że z samodzielnością w uczeniu się powiązane jest ryzyko popełniania błędów. Często oczekujemy, że odpowiedź od razu będzie prawidłowa.
Kiedy zbyt szybko podajemy gotowe odpowiedzi, czy strategie na liczenie, kiedy dziecko czuje naszą niecierpliwość, owszem znajdzie często prawidłową odpowiedź, która zadowoli dorosłego, ale zamiast myśleć, zrozumieć, będzie się starało zapamiętać gotowe odpowiedzi.
Co możemy zrobić lepiej?:
Matematyka to nie jest szereg niepowiązanych ze sobą wzorów, które trzeba recytować na pamięć, na żądanie. Matematyka to sieć wzajemnie powiązanych ze sobą pojęć, wzorów i relacji. Jeżeli dziecko zrozumie te relacje, to uczenie się matematyki staje się dla niego łatwe i przyjemne. Jednak trzeba mieć na uwadze, że zrozumienie pojęcia może trwać znacznie dłużej, niż nauczenie się go na pamięć.
My rodzice mamy ogromny wpływ na to jak nasze dziecko będzie sobie w przyszłości radziło z naukami ścisłymi. I nie są to trudne i skomplikowane, czy czasochłonne działania. Skorzystajmy z tych możliwości. Bądźmy cierpliwi. 😊
#jakmaledzieciuczasiematematyki #jakuczycdziecimatematyki #genliczby
kontakt@gimnastyka-umyslu.pl
tel: 737 983 610