W książce znajdziesz sporo prostych ćwiczeń, z którymi bardzo łatwo zaczniesz przygodę z uważnością.
"Niektóre dzieci gorzej wypadają na egzaminach, tylko dlatego, że są zdenerwowane. Niepokój sprawia, że zapominają, czego się nauczyły (osłabione funkcje hipokampu oznaczają zmniejszony dostęp do zapisanych wspomnień) albo powoduje, że źle przeczytają pytanie i przez to popełniają błędy. Kiedy ich ciało migdałowate otrzymuje informację, że coś im grozi (czyli nerwy przed egzaminem), aktywuje się, wywołując spięcie mózgu i blokując dostęp do zapamiętanych informacji i wyuczonych umiejętności.
(…)
Co możecie zrobić spoza szkolnych bram? Jak pomóc dziecku zanim podejdzie do egzaminu albo zacznie pisać wypracowanie na ocenę?
Jedna z opcji to dostarczyć im więcej informacji. Jeśli zrozumieją, co dzieje się w ich mózgu, odzyskają poczucie kontroli i mogą podjąć kroki, by sobie pomóc. Pierwszym etapem jest zrozumienie, że stres powoduje uaktywnienie ciała migdałowatego, które praktycznie wyłącza korę przedczołową i hipokamp. Potem możemy ich nauczyć, jak zareagować na tę sytuację – jak użyć mindfulness, by ukoić umysł. Wykonanie ćwiczenia, przekieruje ich skupienie na oddech, co z kolei aktywuje uspokajającą, parasympatyczną część układu nerwowego. Dzieci korzystają przy tym z hipokampu i kory przedczołowej, co pomaga im się skupić oraz umożliwia im dostęp do zapisanych w pamięci informacji."
Fragment rozdziału: Nauka
kontakt@gimnastyka-umyslu.pl
tel: 737 983 610